onsdag 11 april 2012

A day out 11th April 2012 - Spotted "The Great Grey Owl or Lapland Owl (Strix nebulosa)"

A Day out 11th April 2012



The Great Grey Owl or Lapland Owl (Strix nebulosa)

Today a dream came true, it was an amazing encounter with the Great Grey Owl, 
or Lapland Owl (strix nebulosa) when I searched the internet for information
I found out that in some areas it is also called the Great Gray Ghost, the 
Phantom of the North, Cinereous Owl, Spectral Owl, Spruce Owl, 
Beardet Owl and Sooty Owl. 
The length ranges from 61-84cm averaging 72cm for females, 67cm for males.
The wingspan could measure 152cm, averages 142cm for females, and 140cm 
for males. The adult Owl weight from 580 to 1900g averaging 1290g for females
and 1000g for males which usually are smaller than females, as with most 
of owl species. 

The Great Grey Owl or Lapland Owl (Strix nebulosa)

They do not build nests, they use nests previously used by a large bird, 
such as a raptor. They can also nest in broken-topped trees and cavities
in large trees. Nesting may occur from March to May, and they usually
lays 4 eggs. Their food sources are; rodents, hares, moles, shrews, 
weasels, thrushes, grouse small hawks and ducks. 

The adults are normally silent, however the call of the adults is a series 
of very deep, rhythmic whoos, which is usually given in correlation to 
their territories or in interactions with their offspring. The young may 
chitter, shriek or hiss. 

The Great Grey Owl or Lapland Owl (Strix nebulosa)

In the Northern parts of Sweden groups of voluntary people makes 
nests for the owl to use when nesting, which is a great and important 
work. They are helping the owls and save them so that future generations
will have the chanse to enjoy their presence. 


I hope to be able to take more photos 
tomorrow if the weather is ok

Warm greetings and 
"whoo hooo" to you all 

Maria 







The Great Grey Owl or Lapland Owl (Strix nebulosa)

6 kommentarer:

  1. Härliga bilder, jag vill se mer....
    /Petter Rybäck

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir, jag hoppas på fler bilder inom snar framtid, var ju lite av en ISO-kris dag idag ;-) har precis skickat ett email tillbaks till dig, har också tittat in på dina fina bilder och gett beröm :-)
      Mås-å-Örn-Gott! /Maria

      Radera
  2. Tack för en trevlig dag trots ingen lapp!
    Jag lägger in dig i min länklista igen...du var ju inte aktiv på bloggen på länge så därför "försvann" du...men nu är du mä igen! :-)
    Såg du lapp i Trosa också!!! Furholmen...
    Ha en trevlig helg!
    Vi syns och hörs!

    Steffe

    SvaraRadera
  3. Hej Steffe! Det var en härligt dag, så skojjigt att träffas ute på fältet o att du fick träffa min foto kompis oxå! Det är spännande att vara ute på "span" en hel förväntansfull dag. Tycker att vi hade tur med vädret trots allt. Har hört mig för om den "vita" och fler har sett duvhök där, Jag ska oxå börja bevaka "Artportalen" ett jättebra tips!
    Kan inte placera var Furholmen är i Trosa, ligger det på den lilla ön?
    Jag har endast sett o fotat, Lappisen vid Sless,o Kattisen vid Tista, hoppas så klart på fler spännande tillfällen med uggla!
    Är nyfiken på Marsäng!!!Och att utforska området runt Hummelvik för andra arter.
    Höll tummarna att Lappisen skulle dyka upp senare.Synd att den inte gjorde det.
    Ha en trevlig foto helg, hoppas på en underbar helg med bra väder.
    Mås-å-gott/M

    SvaraRadera
  4. Hej Maria

    Jag svarade på ditt inlägg på min sida, men jag förstår nu att den "fastnar" där och kommer inte dig till handa. Är lite nybörjare på bloggandet. Läs gärna svaret på min sida. Som sagt, trevligt att träffas. Har lagt upp länk till din mycket fina bloggsida, Du har ju en massa riktigt fina djur och naturbilder på den!
    Undrer om "Lappisen" är kvar eller om den har flyttat på sig ? Det var ju riktigt kul att få se den på fältet.

    Ha det så bra.
    MVH - Bappel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bappel!

      Har läst svaret och lämnat ett eget svar till dig på din nya fina blogg, ser fram emot att se fler av dina vackra foton!!

      Är så roligt att träffa fler som både fottar och som skådar, jag är ganska ny så jag lär mig nya saker hela tiden, det är så roligt.
      Tyvärr syntes inte Lappisen till dagen efter, men jag hoppas verkligen att det visar sig flera gånger så att vi alla får möjligheten till fler fina fotografier. Roligt att "puffa" för varandras bloggsidor :-)

      Mås-å-gott!/M

      Radera